TARİH ÖĞRETİMİNDE YENİ BİR KAVRAM: SANAL TARİHSEL MEKÂN

Author :  

Year-Number: 2019-25
Yayımlanma Tarihi: 2019-06-26 11:41:48.0
Language : Türkçe
Konu : Tarih eğitimi
Number of pages: 233-248
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmada tarih öğretiminde önemli bir unsur olan tarihi mekân kavramının, günümüz teknolojisiyle sanal tarihi mekânlara dönüşmesinin eğitimde kullanımına ilişkin bir değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır. Tarih bilimi için zamandan sonra olmazsa olmaz ikinci bir kavram olan mekân kavramı bilgisayar teknolojisi ile dönüşüm geçirerek fiziksel mekândan ziyade sanal mekân kavramının öne çıkmasını sağlamıştır. Sanal gerçeklik (Virtual Reality/VR) ve arttırılmış gerçeklik (Augmented Reality/AR) gibi teknolojik gelişimler zaman ve mekân kavramlarının sanala dönüşümüne ve bu teknolojilerin eğitimde kullanılmasına yönelik yeni fikirler ve uygulamalar geliştirilmesine sebebiyet vermektedirler. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesiyle gerçekleştirilmiş olan bu çalışma ile Z kuşağına tarih konularının öğretiminde sanal tarihsel mekânları kullanmanın artıları ve eksileri üzerinde durulmakta ve teknolojinin imkanlarını eğitimde bilinçli bir şekilde kullanmanın gerekliliği ortaya konulmaya çalışılmaktadır.

Keywords

Abstract

In this study, an evaluation is made according to the use of education in the transformation of the concept of ‘historical place’ which is an important element in history education, into ‘virtual historical place’ concept with today's technology. The concept of ‘place, which is a secondary concept for the science of history has transformed by computer technology and thus, has made the concept of virtual space more prominent than physical space concept. Technological developments, such as virtual reality and augmented reality, lead to the development of new ideas and applications for the virtual transformation of time and space concepts and their use in the education. This study, which is done with a qualitative research method through document examination, focuses on the advantages and disadvantages of using virtual historical places in the teaching of history subjects to the Z-generation and it is tried to put forward the necessity of using the possibilities of technology consciously in education.

Keywords


  • Ak, E., Bilgisayar Teknolojisi Eşliğinde Mekan Kavramının Dönüşümü. (İstanbul Teknik Üniversitesi- Y. Lisans Tezi), 2006.

  • Akpınar, Y., Bilgisayar Destekli O g retim ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık, 1999.

  • Aktekin, S., Müze Uzmanlarının Okulların Eg itim Amac lı Müze Ziyaretlerine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 9, Sayı 2, 103-111, 2008.

  • Anderson, C. ve Bushman, B., Effects of Violent Video Games on Aggressive Behavior, Aggressive Cognition, Aggressive Affect, Physiological Arousal, and Prosocial Behavior: A Meta- Analytic Review of the Scientific Literature. Psychological Science, 12, 5, 353-359, 2001.

  • Avcı, C. ve Öner, G., Tarihi Mekânlar İle Sosyal Bilgiler Öğretimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(USBES Özel Sayısı I), 108-133, 2015.

  • Bartholow, B.D. ve Anderson, C., Effects of Violent Video Games on Aggressive Behavior: Potential Sex Differences. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 3, 283-290, 2002.

  • Boland, B. M., Where did history happen? CRM: Teaching With Historic Places, 16(2). 1– 4.(https://www.nps.gov/subjects/teachingwithhistoricplaces/upload/CRM-VOL-16NO-2-1993.pdf), 1993.

  • Brooks, F. P., "What’s Real About Virtual Reality?" IEEE Computer Graphics and Applications, 19, 6: 16-27, 1999.

  • Burdea, G.C. ve Coiffet, P., Virtual Reality Technology, John Wiley, New York, 1994.

  • Civelek Oruç ,M. Yıldırım, İ.M., İmamoğlu, Ö., Demirel, G. , Bilgin, M.B., Sanal Gerçeklik Uygulamalarının Müzelere Yansımaları: Ayasofya ve Louvre Müzelerinin Karşılaştırmalı bir Analizi, Eurasian Conference on Language&Socail Sciences Bildiriler Kitabı. (22-24 Mayıs 2017).

  • Çengelci, T., Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1823-1841, 2013.

  • Çepni, O.; Aydın, F., Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf Dışı Okul Ortamlarına İlişkin Görüşleri, The Journal of Academic Social Science Studies. 39. 317-335, 2015.

  • https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-global-overview adresinden

  • 28.01.2018 tarihinde alınmıştır.

  • Dori, Y., ve Belcher, J., Learning electromagnetism with visualization and active learning. Editör J. Gilbert, Models and modeling in science education (pp. 187-216). New York, NY: Springer, 2005.

  • Gentile, D.A., Lynch, P. J., Linder, J.R. ve Walsh, D.A., The effects of Violent Video Game Habits on Adolescent Hostility, Aggressive Behaviors, and School Performance. Journal of Adolescence, 27, 1, 5-22, 2004.

  • Gökkaya A. Kürşat ve C. C. Yeşilbursa, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 7/2, 483-506, 2009.

  • Hannafin, M. J. ve Hooper, S. R., Learning principles. M. Fleming & W. H. Levie, Instructional message design: Principles from the behavioral and cognitive sciences (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications, 1993.

  • Heim, M, The Metaphpysics of Virtual Reality, Oxford University Press, New York, 1993.

  • Heinecke, W. F. ve Milman, N. B., Washington, L. A., ve Blasi, L., New directions in the evaluation of the effectiveness of educational technology. Computers in the Schools, 18(2-3), 97-110, 2002.

  • İyigüngör, V., Karl Popper ve Ju rgen Habermas’ın u c du nya teorileri u zerine bir deg erlendirme. Marmara I letis im Dergisi / Marmara Journal of Communication. 2015 ı / 23. 49-59 , 2015.

  • Kale, Y., Tarih Öğretiminde Müzeler ve Tarihi Mekânlar. Tarih Nasıl Öğretilir? Ed. M. Safran. 195-209. Yeni İnsan: İstanbul, 2010.

  • Karakuş, T. ve Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C., Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243, 2014.

  • Kavaklı, M., Akc a B. ve Thorne, J., The Role of Computer Games in the Education of History. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 13, 41-53, 2004.

  • Kaufmann, H., ve Schmalstieg, D., Mathematics and geometry education with collaborative augmented reality, Computers & Graphics, 27(3), 339-345, 2003.

  • Kaufmann, H., Schmalstieg, D. ve Wagner, M., Construct3D: a virtual reality application for mathematics and geometry education.Education and Information Technologies, 5(4), 263-276, 2000.

  • Kieferle, J.B., Virtual Space - New Tasks for Architects, 2000. (http://cumincad.scix.net/data/works/att/d64b.content.pdf adresinden 12.12.2017

  • Klopfer, E., ve Squire, K., Environmental detectives: The development of an augmented reality platform for environmental simulations. Education Technology Research and Development, 56(2), 203-228, 2008.

  • Krueger, M. W., "Videoplace": A Report from the Artificial Reality Laboratory." Leonardo 18(3), 145-151, 1985.

  • Öner, G., Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin ‘Okul Dışı Tarih Öğretimi ’ne İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi.4 (1), 89-121, 2015.

  • Özdemir, M., Arttırılmış Gerçeklik Teknolojisi ile Öğrenmeye Yönelik Deneysel Çalışmalar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13/2, 609-632, 2016.

  • Özsoy, Y. , Eğitimde Grupla Çalışma ve Grupla Çalışma Teknikleri. Ankara: Ayyıldız Matbaası, 1969.

  • Öztürk, M., Mekânı algılama becerisi. M. Safran (Ed.). Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri. 83-94. İstanbul: Yeni İnsan, 2010.

  • Parmaksızoğlu, I . Tarihi ve dersini sevdirmek. Öğretmen Dünyası Dergisi, 49, 13–14, 1984.

  • Paykoç ,F. ve Baykal, S., Müze Pedagojisi: Kültür, İletişim ve Aktif Öğrenme Ortamı Olarak Müzelerin Etkinliğine İlişkin bir Çalışma. 3. Uluslararası Tarih Kongresi, Tarih yazımı ve Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Yayıma hazırlayan Zeynel Abidin Bayrak, 102-113. İstanbul, 2000.

  • Popper, K. R., Objective Knowledge. (Oxford: Oxford University Press), 1979.

  • Popper, K. R., Unended Quest. (London: Fontana/Collins), 1980.

  • Popper, K. R. , Daha İyi Bir Dünya Arayıs ı. C ev: I lknur Aka. (I stanbul: YKY), 2001.

  • Prensky, M., Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6, 2001.

  • Safran, M., "Değişik Öğrenim Basamaklarında Tarih Dersine İlişkin Tutumlar Üzerine Bir Araştırma", Eğitim Dergisi, Sayı: 4, Ankara. 35-40, 1993.

  • Safran, M. ve Ata, B., Okul dışı tarih öğretimi. Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi, 2006.

  • Şar İşbilen E., İnan Kaya G. "Educational Use of Games: A Mobile Serious Game For History Education", The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, vol.23, 10001007, 2017.

  • Şar İşbilen E., "The role of history-themed non-educational computer games on primary school children’(at grades 6th, 7th and 8th) perceptions of history", INTE, Prague, Cek Cum., 5-7 Haziran 2012, 776-78, 2012.

  • Shelton, B. E., ve Hedley, N. R., Using augmented reality for teaching earth-sun relationships to undergraduate geography students. Augmented Reality Toolkit, The IEEE International Workshop. 8 vd, 2002.

  • Somyürek, S., Öğrenme Sürecinde Z Kuşağının Dikkatini Çekme: Arttırılmış Gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. Cilt.4. Sayı. 1. 63-81, 2014.

  • Sumadio, D.D., ve Rambli, D.R.A. (2010). Preliminary evaluation on user acceptance of the augmented reality use for education Second international conference on computer engineering and applications, Vol. 2 (461–465). IEEE.

  • TDK Sözlük ( http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts. adresinden 02.01.2018

  • Tekeli, İ., Tarih Bilinci ve Gençlik, Karşılaştırmalı Avrupa ve Türkiye Araştırması, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1998.

  • Uğur, İ. , Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Reklam Beğeni Düzeyindeki Rolü. E Journal of New World Science Academy. 9-4, 145-156, 2014.

  • Wang, F., ve Hannafin, M. J., Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development. 53(4), 5- 23, 2005.

  • Watson, D. M., Pedagogy before technology: Re-thinking the relationship between ICT and teaching. Education and Information technologies. 6(4), 251-266, 2001.

  • Vella, Y., Yaratıcı tarih öğretimi. C ev. Bahri Ata. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 150, 3–5, 2001.

  • Yarema, A. E., A decade of debate: ımproving content and ınterest in history education. The History Teacher, 35 (3). 389–399, 2002.

  • Yılmaz, A.; Ergüz, Ş., Tarih ve Sosyal Bilgiler Adaylarının Tarih Öğretiminde Müzenin Önemi Hakkındaki Tecrübe ve Düşünceleri. Turkish Studies. 10 (11). 637-1650, 2015.

  • Yılmaz, K. ve S eker, M., İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 21-39, 2011.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics