San Francisco’da Yaşayan Türklerde Sosyo-Kültürel Değişme ve Kimlik Algısı Üzerine Nitel Bir Araştırma

Author :  

Year-Number: 2021-30
Yayımlanma Tarihi: 2021-06-14 22:51:07.0
Language : Türkçe
Konu : Sosyoloji
Number of pages: 250-272
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Araştırma evreni, Türkiye’den San Francisco Körfez Bölgesine göç eden Türkleri kapsamaktadır. Örneklem grubu bu bölgede yaşayan Türkler arasından seçilmiştir. Gönüllü ve bireysel göç gerçekleştiren Türkiye kökenli Türkler, kültürel değişimin farkındalığını yaşamaktadırlar. Bu farkındalıkta iki farklı görüş tespit edilmiştir. Kendilerini geleneksel Türk- İslam  kültüründen ayrı düşünen seküler kesimin görüşleri ve  Türk-İslam kimliğini korumak için diaspora halinde yaşayan bir diğer kesimin görüşleridir. Dolayısıyla San Francisco’da yaşayan Türkiye kökenli bireylerin kendi kimliklerini inşa ederken oluşturdukları ‘öteki’ tanımının içeriği de görüşleri nispetinde değişmektedir. Her iki görüşe sahip Türkler, adaptasyonda aynı sorunları yaşadıkları halde  kimlik algısı ve inşası gibi konularda önemli farklılık göstermektedirler. Ama görüş sahipleri iki kesim de inandıkları kültürel değerleri koruyarak, gelecek nesillere taşıyıp, Amerika’da yaşamlarını sürdürmek konusunda hemfikir görünmektedirler. Birinci kuşak nesilden çoğu, yaşlandıklarında Türkiye’ye dönmeyi düşünürken, diğer taraftan ikinci ve üçüncü kuşağın asimile olma endişesini  taşımaktadırlar.

Keywords

Abstract

Research scope covers Turkish immigrants in the San Francisco Bay Area. The sample group was chosen from among the Turks living in this region. Volunteers and individual immigrants of Turks with origins from Turkey are experiencing the awareness of cultural exchange. Two different views have been identified in this awareness. The views of the secular segment who consider themselves separate from the traditional Turkish-Islamic culture and the views of another segment who live in a diaspora to protect their Turkish-Islamic identity. Thus the definition of the "other" for Turks from Turkey living in the San Francisco Bay Area while building their identity, is changing in proportion to their views. Although Turks with both views have the same problems in adaptation, they differ significantly in terms of identity perception and construction. But the opinion holders seem to agree on preserving the cultural values ​​they believe in, carrying them to future generations and continuing their lives in America. While most Turks of the first generation immigrants are contemplating returning to Turkey when they get old, they carry the fear that the second and third generation might be assimilated with in the American culture.

Keywords


  • ADAMAN, Fikret, KEYDER, Çağlar, (2006), Türkiye'de Büyük Kentlerin Gecekondu ve

  • ADAMAN, Fikret, KEYDER, Çağlar, (2006), Türkiye'de Büyük Kentlerin Gecekondu veÇöküntü Mahallelerinde Yaşanan Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma (Avrupa Komisyonu, Sosyal Dışlanma ile Mücadelede Mahalli Topluluk Eylem Programı 2002-2006).

  • ADIGÜZEL, Yusuf, (2010), Küreselleşme Çağında Göç, İstanbul: İÜ AUZEF.

  • Alexander, T. (2005) “Historical Geography” Encyclopedia of World Geography (ed. Robert W. McCOLL), New York: Facts On File.

  • AŞKUN, C. I. (1989). “Kültürel iletiĢim Politikası”, 2. Millî Kültür Şûrası Bildirileri,) Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı.

  • BAYARTAN, M., (2013). “İbn Haldun’da Şehir Anlayışının Coğrafi Açıdan Değerlendirilmesi”,Prof. Dr. Süha Göney’e Armağan, Bayartan M., Ed., İstanbul Üniversitesi, ss.365-380. İstanbul,

  • BERELSON,ve STEİNER, Gary A. Human Behavior. New York: Harcourt, Brace and World Inc. 1964: 588; Akt, Merter, F., Talas M., 2017.

  • BOZKURT, Veysel. (2006), Değişen Dünyada Sosyoloji, Bursa: Ekin Kitabevi.

  • BOZKURT Veysel. ( 2018:s. 254), Değişen Dünyada Sosyoloji, Bursa: Ekin Basın Yayın.

  • CANATAN, Kadir. (2007), “İslamofobi ve Anti-İslamizm: Kavramsal ve Tarihsel Yaklaşım”, Batı Dünyasında İslamofobi ve Anti-İslamizm, ed. Ankara: Doğu batı yayınları.

  • CANATAN, Kadir ve HIDIR, Özcan. (2007), Ankara: Eskiyeni Yayınları.

  • CASTLER, Stephen -MİLLER, Mark, Göçler Çağı, 2008, s. 364.

  • CASTLES, S.- MİLLER, M.J.(1998), Age of Migration: İnternational Population Movements in the Modern World, London: Macmillan Press.

  • ÇATLI ÖZEN, Gökçen. (2019). Günümüz Türk Kültüründe Ad Vermenin Sosyo-KültürelÖzellikleri Üzerine Bir Anket Çalışması. Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, Temmuz- Ağustos 2019, Cilt 122, Sayı 241, ss. 423-444.

  • ERDER, Sema. (1986), Refah Toplumunda “Getto” ve Türkler, İstanbul: Teknografik Matbaacılık.

  • ERGUN, D., (2000). Kimlikler Kıskacında Ulusal Kişilik. Ankara: İmge Kitabevi.

  • FALAY, N. (1978). İbni Haldun’un İktisadi Görüşleri, İstanbul Üniversitesi, No: 2420, İstanbul:Gürbay Matbaacılık.

  • GEZON, Lisa. KOTTAK, Conrad. McGraw, Hill, (2016). Kültür. İstanbul: Nobel AkademikYayınları.GÜNGÖR Özcan. (2016). İki Dünya Bir Aile, Ankara: Akçağ Yayınları.GÜVENÇ, Bozkurt,(1979). İnsan ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi.

  • GÜVENÇ, Bozkurt, (1984), İnsan ve Kültür, İstanbul, Remzi Kitabevi. s. 328.

  • GÜVENÇ, Bozkurt, (2002). Kültürün ABC’si (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.HALDUN, İbn, (2015). Mukaddime. (S. Uludağ, Çev.) İstanbul: Dergâh Yayınları.HALDUN,İbn, (2004). Mukaddime. (H.Kendir, Çev.) Ankara: Altınordu Yayınları.

  • İÇLİ, Gönül (Aralık 2001). Küreselleşme ve Kültür. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (2), s.163.İPEK, Nedim (2016). GÖÇ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ THE JOURNAL OF MIGRATION STUDIES s.7

  • KAYA, İ., (2007). Müslüman Amerikalılar: Göç, Kimlik ve Entegrasyon, Ankara: Dipnot Yayınları

  • LİNTON, R.,(1940), Acculturation in Seven American Indian Tribes ; Akt; TURHAN, M., (2016), Kültür Değişmeleri, Ankara: Altınordu Yayınları.

  • MARDİN, Şerif. (1983), Din ve İdeoloji, İstanbul: İletişim Yayınları, 2. Baskı.

  • MARSHALL,G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Osman Akınhay, Derya Kömürcü (Çev.).Ankara: Bilim ve Sanat.

  • MEAD, G.H. (1972). Mind, Self and Society. C.W. Morris(ed.). Chicago: The University of Chicago Press.

  • MERTER, Feridun, TALAS, Mustafa (2017). Sosyoloji, Lisans Yayıncılık, İstanbul: s.192

  • ÖZTÜRK, Akın, (2012). “Amerika’da Yaşayan Türk Göçmenlerin Asimilasyon Karşısına TürkKimliklerini Sürdürme Çabasının Bir Aracı Olarak Türk Derneklerinin Rolü” (Sakarya Üni. Yüksek Lisans Tezi).

  • ULUDAĞ, S. (1999). İbn Haldun – Hayatı. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul:TDV Yayınları

  • SOROKİN, A. Pitirim: 1972. Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri,(Çev., Tuncay M.). Ankara: Bilgi Yayınları.

  • ŞENTÜRK, Ünal, (2017). Sosyoloji, (editörler, Merter F., Talas, M.). İstanbul: Lisans Yayıncılık.

  • TAŞDELEN, Musa.(2019). ABD’de Türk Diasporasının İslam Algısı ve Kimlik İnşası (Melez ilişkiler ağında kimliği yaşatmak), İstanbul: UKİD, Sistem Matbaacılık.

  • TURHAN, Mümtaz, (1969), Kültür Değişmeleri, 1000 Temel Eser, İstanbul: Türk Dil Kurumu TURHAN, Mümtaz, (2016), Kültür Değişmeleri, Ankara: Altınordu Yayınları.

  • TÜMERTEKİN, E., ÖZGÜÇ, N. (2004). Beşerî coğrafya: insan, kültür, mekân. İstanbul: Çantay Kitabevi.

  • file/563954#:~:text=George%20Herbert%20Mead%20sembolik%20etkile%C5%9Fimcili%C4%9Fin,sentezci%20bir%20sosyal%20teori%20geli%C5%9Fti. (Erişim: 5 Kasım 2019).

  • https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3206. (Erişim: 25 Aralık 2019).

  • https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/563954. (Erişim: 18 Kasım 2019) (https://www.deik.org.tr).(Erişim: 15 Ocak 2020).

  • Wilkinson, D. (2002), Environment and Law, Routledge, New York. Aktaran,(https://mukaddimenotlari.files.wordpress.com/2013/04/bir-bec59feri-coc49frafyaci- olarak-ibn-haldun.pdf). (Erişim: 25 Haziran 2020).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics