TÜRK MUHAFAZAKÂRLIĞI VE KENDİ DİLİNDE GELİŞİMİ

Author :  

Year-Number: 2015-17
Yayımlanma Tarihi: 2018-11-06 14:45:35.0
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 494-533
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Muhafazakâr düşünce temelde 1739 Fransız Devrimine karşı bir reaksiyon olarak ortaya çıkmıştır. Böylece Avrupa’da XVII. yüzyıldan itibaren başlayan toplumsal, sosyal, kültürel ve ekonomik değişimler karşısında bir yeni yol arayı- şının ifadesidir. Muhafazakâr düşünce, Batı’da İngiliz düşünür Edmund Burke önderliğinde gelişmiştir. Burke, o zaman kadar yerleşik olan yapının Fransız Devrimi tarafından tamamen ortadan kaldırılmasına tepki duymuştur. Bununla beraber, Liberalizm düşüncesinin de İngiltere için bir tehlike olduğuna inanmış- tr. Burke ve daha sonra onun düşüncelerinden etkilenen muhafazakar düşünce temsilcileri, mevcut yapıların tamamen ortadan kaldırılması yerine evrimci bir yaklaşımla dönüştürülmesi taraftarıdırlar. Bunun yanında Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyet döneminde muhafazakâr düşünce “modernin ötekisi” olarak tanımlanmıştır. Bu yönüyle muhafazakâr düşünce Türk toplumunda son yıllara kadar bir gericilik-ilericilik yaklaşımı çerçevesinde tartışma konusu yapılmıştır. Bu da muhafazakâr düşüncenin Türk toplumu açısında bir ideoloji olarak geli- şiminden çok bir tutum olarak gelişimini beslemiştir. Bu yönüyle muhafazakâr düşünce gerek Osmanlı’da gerekse Cumhuriyet sonrasında tarihini, dinini, geleneğini, milletini tanıyan nesiller yaratma endişesi etrafında gelişmiştir. Doğu toplumları açısından da gelişmişliğin yakalanması noktasında geleneksel ve kültürel değerlerin korunmasının hayat önem taşıdığına inanılmaktadır.

Keywords

Abstract

Conservatve thought came in sight in 1739 as a reacton to French Revoluton, and became the expression of the search for a new way of communal, social, cultural and economic changes. Conservatve thought has been developed under the leadership of English philosopher Edmund Burke. It was a reacton to the extncton of the existng structure by French Revoluton. Besides, he thought that liberalism was also a danger for England. Burke and other conservatve wing that were influenced by his thoughts supported the evolutonist change instead of total extncton of existng structures. Besides, during Otoman Empire and Turkish Republic, conservatve approach is defned as “the other of modern”, so conservatve thought in Turkish society has been a discussion point in the frame of reactonism-progressivism. Because of this, conservatve thought has been developed as an attude, not as an ideology. Regarding this, the conservatve thought has been developed with the concern about creatng generatons knowing their history, religion, traditon, society during Otoman Empire and afer the proclamaton of the republic. According to the eastern society, the conservaton of traditonal and cultural values play an important role for reaching development.

Keywords


  • Aktaşlı, H. U. (2011). Türk Muhafazakârlığı ve Kemalizm: Diyalektik Bir İlişki. Doğu Batı, 58: 147-163.

  • Alatlı, A. (2013). Beyaz Türkler Küstüler. İstanbul: Everest.

  • Alpman, P. S. (2012). Bir Tasarım, Bir Temenni, Şimdinin “Hakiki” Burjuvazisi Ve Eleştirisi. Biri- kim, 278-279: 38-45.

  • Burke, E. (2005). Gelenekselcilik, (Çev: Bilal Canatan). Muhafazakâr Düşünce. 3: 11-28.

  • Dönmez, R. Ö. (2011). Adalet ve Kalkınma Partisi: İslamcılıktan Post Kemalist Bir Anlatıya Doğ- ru. Doğu Batı, 58: 37-59.

  • Göçmen, İ. (2011). Muhafazakârlık Neo-Liberalizm ve Sosyal Politika: Türkiye’de Din Temelli Sosyal Yardım Organizasyonları. Doğu Batı, 58: 115-146.

  • Hanioğlu, Ş. (2009). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Zihniyet, Siyaset ve Tarih. İstanbul: Bağlam.

  • Horkheimer, M. Ve Teodor, A. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı.

  • İnsel, A. (1989). Liberalizm, Muhafazakârlık ve Türkiye’de Toplumsal Tahayyül. Birikim,1: 41- 54.

  • İrem, N. (2011). Türk Muhafazakâr Modernleşmesinin Sınırları. Doğu Batı, 58: 27-37.

  • Kahraman, H. B. (2007). Post Modernite İle Modernite Arasında Türkiye. İstanbul: Agora Kitap- lığı.

  • Kahraman H. B. (2008). Türk Siyasetinin Yapısal Analizi-1. İstanbul: Agora Kitaplığı.

  • Kahraman, H. B. (2010). Türk Sağı ve AKP. İstanbul: Agora Kitaplığı.

  • Karpat, K. (2010). Türk Demokrasi Tarihi. İstanbul: Timaş.

  • Mollaer, F. (2011). Klasik Muhafazakârlıktan Tekno Muhafazakârlığa: Tanım Sorunları Temeller ve Değişmeler. Doğu Batı, 58: 59-72.

  • Özipek, B. B. (2004). Muhafazakârlık. Ankara: Liberte.

  • Tugal, C. (2011). Pasif Devrim: İslami Muhalefetin Düzenle Bütünleşmesi. İstanbul: Koç Üniver- sitesi.

  • Uluç, A. V. (2014). Muhafazakâr Siyaset ve Turgut Özal’ın Siyasi Düşüncesi Yönetim Bilimleri. 12/230: 107-140.

  • Yankaya, D. (2012). 28 Şubat İslami Burjuvazinin İktidarı Yolunda Bir Milat. Birikim, 278-279:29- 37.

  • Yavuz, H. (2010). AK Parti Toplumsal Değişimin Yeni Aktörleri. İstanbul: Kitap.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics